Peuteropvang
Jouw dag bij de peutergroep
“ Wow, ik mag weer naar Joepie vandaag! Ik sta te trappelen om weer te gaan spelen in het natuurhuis. Ook zie ik vandaag mijn vriendjes en vriendinnetjes weer. De poort gaat open en ik ren snel naar de deur waar ik de pedagogisch medewerker al zie staan.
Lees verder
Goedemorgen! Ik doe zelf mijn jas en schoenen uit, geef papa of mama nog een dikke kus, nog even zwaaien en ik ben klaar om te gaan spelen.
Wat zal ik vandaag eens doen? Koken in de huishoek, iets in elkaar zetten in de bouwhoek of me verkleden? Ik zie dat mijn vriendje al zit te timmeren in de bouwhoek dus ga ik daar even helpen. We bouwen samen een kasteel met echte materialen, we gebruiken houten blokken, houten latjes, pvc buizen en echt gereedschap. De pedagogisch medewerker is in de buurt voor als het even niet lukt, maar gelukkig weet ze dat wij dit zelf al goed kunnen.
Van al dat bouwen krijgen we wel wat honger, gelukkig is het tijd voor het fruit dat we maandag op de markt hebben gehaald. Na het eten zie ik dat er al een atelier klaar staat.
Atelier is een activiteit waarbij onze eigen talenten mogen laten zien, we mogen spelen met het materiaal wat klaar staat en ermee aan de slag vanuit onze eigen belevingswereld. Atelier is vaak uitdagend en ik kan me er lang mee bezig houden, er staat klassieke muziek aan de op de achtergrond wat mij nog meer laat ontspannen om met het atelier aan de slag te gaan. Het leuke van het atelier is dat je alles mag doen maar er moet geen resultaat zijn, alles wat ik in mijn proces doe, dat is goed.
Na het atelier gaan we nog even frisse neuzen halen buiten. Het heeft wat geregend maar dat is geen probleem. Ik trek mijn laarzen en jas aan en schiet de zandbak in. Gelukkig vind ik in de zandbak een pan gevuld met water, ideaal om in de buitenkeuken met wat zand een moddersoep van te maken. Wat is het toch een fijn gevoel die modder tussen mijn vingers! Ik ben nu wel een beetje vies, maar dat vinden we bij Joepie niet erg.
Na al het ontdekken en spelen is het tijd om weer naar binnen te gaan. Ik weet dat het nu tijd is om de tafel te gaan dekken. Ik leer bij Joepie zelf mijn boterhammen te smeren en te snijden en eet van ‘echte grote mensenservies’. Dat kan ik gewoon! Hier hebben jullie meegekeken in een stukje van mijn Joepiedag!”
Spelen: “De troep was je er wel af, het leermoment blijft.”
Dit is onze peutergroep:
Spelen en leren in het natuurhuis.
Speelhoeken: Met echte materialen.
Peuteratelier: Uitdagend aan de slag vanuit je eigen belevingswereld.
Uitstapjes: Naar de markt, de speeltuin of op bezoek bij senioren.
Ruime tuin: Met grote zandbak, buitenkeuken en een moestuin.
“Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen. Kunnen ze hun ei niet kwijt.”
Onze visie op peuters
“Leer mij het zelf te doen.”
‘Leer mij het zelf te doen’ is een belangrijk uitgangspunt bij Joepie. Wij vinden het
belangrijk om kinderen te begeleiden bij hun zelfstandigheid.
Vertrouwen in het kunnen van het kind en zelfstandigheid kunnen niet los van elkaar worden gezien. Het is belangrijk dat kinderen materialen en begrippen aangeboden krijgen op het moment dat ze hiervoor het meest open staan. Daarom bieden wij onze peuters vooral in de ochtenden “atelier” aan. Dit zijn gepaste activiteiten waarbij we inspelen op de behoeften van onze peuters. Ze mogen ontdekken, verwonderen en hun eigen talenten benutten.
De ontwikkeling van de kinderen moet zorgvuldig begeleid worden: het is essentieel dat het kind de juiste ‘prikkels’ krijgt op het juiste moment. Uitgangspunt hierbij is dat de kinderen zèlf aangeven of laten zien waar ze behoefte aan hebben. De pedagogisch medewerker sluit zo natuurlijk en nauw mogelijk aan bij deze leerbehoefte van het kind.
Ook, of wellicht juist, in de voorschoolse periode leren kinderen enorm veel. Spelen =leren. Hierbij zorgt de pedagogisch medewerker ervoor dat er regelmatig iets nieuws aangeboden wordt. Daarom is het belangrijk dat pedagogisch medewerkers kinderen observeren zodat zij zien wanneer een kind betrokken is bij een spel en wat ze kinderen wanneer aan moeten bieden. De pedagogisch medewerker heeft hierbij een observerende, afwachtende houding en kijkt wanneer er hulp gewenst is.
De pedagogisch medewerker kan tijdens activiteiten pedagogische aspecten inbrengen om de kinderen spelenderwijs iets bij te brengen. Dit kan tijdens een groepsactiviteit, maar ook in een één-op-één-contact. Ook de verzorgings- en eetmomenten zijn bij uitstek gelegenheden waarbij een kind iets leert: handelingen, nieuwe woorden, oorzaak- en gevolg denken etc.
Op de peutergroep laten wij ons voornamelijk inspireren door de visie van Reggio Emilia en Montessori.